SEGL OG BIBELEN del 1
april 25, 2019
SEGL OG BIBELEN del 3
juli 30, 2019

Sylindersegl

Seglet på bildet til høyre er et typisk sylindersegl. Slike segl var ofte 2–4 cm høye og kunne være laget av stein, elfenben, glass, ametyst eller et hardt treslag. Sylinderen ble inngravert med figurer eller skrifttegn som ble gjort speilvendt for at avtrykket skulle bli «korrekt».

 

Kunsthåndverk

Sylindersegl er virkelig et stykke nydelig kunsthåndverk og noe som krevde stor dyktighet. Ikke bare skulle det lages speilvendt, men også ha svært små figurer i et hardt materiale der avtrykket ville avdekke den minste feil. Inngraveringen beskrev ofte scener fra dagliglivet, religiøse seremonier, mennesker og dyr i mytologisk sammenheng, kun tekst eller en blanding av bilde og tekst.

 

Hvordan ble seglet brukt?

Måten seglet ble brukt på, var at man rullet det i fuktig leire slik at det avsatte et relieffavtrykk (se bildene). I tillegg til å bli brukt som ID[1] ble det også brukt til å forsegle dører eller beholdere. Eksempel på denne bruken finner vi i Daniel kapittel 6, der den persiske kongen forseglet inngangen til løvehulen der Daniel befant seg. «De hentet en stein og la den over åpningen til hulen. Kongen forseglet den med sitt eget segl og sine stormenns segl, så ingenting skulle kunne endres når det gjaldt Daniel.» (Daniel 6: 18)

Og Herodot forteller at segl ble brukt for å forsegle et skattkammer. «Da kongen senere engang skaffet seg adgang til rommet, undret han seg over å se at innholdet var minket i skattebeholderne, men han visste ikke mot hvem han skulle rette sin anklage, da seglene på dørene var ubrutte og rommet altså stengt.»[2]

 

Segls betydning for bibelsk arkeologi

Det er funnet sylindersegl som beskriver personer som også er nevnt i Bibelen. Et eksempel er den persiske kongen Dareios I. Sylinderseglavtrykket til høyre beskriver Dareios I i stående stilling som feller en løve. Teksten på seglet sier: «Jeg er Dareios, den store kongen.» Dareios I er nevnt flere ganger i Bibelen i forbindelse med at israelittene skulle bygge opp Jerusalem etter eksilet i Babylon. Esra 4: 24 sier: «Da ble arbeidet på Guds hus i Jerusalem avbrutt, og det lå nede til det andre året av perserkongen Dareios’ regjeringstid.»

Sylinderseglet var ofte gjennomboret i lengden, slik at det kunne bæres rundt halsen med en snor. Det er sannsynligvis et sylindersegl som er omtalt i 1. Mosebok 38: 18: «’Hva skal jeg gi deg i pant?’ spurte han [Juda]. Hun [Tamar] svarte: ‘Seglet ditt og snoren, og staven du har i hånden.’»

 

Den neste og tredje delen i artikkelserien om segl vil ta for seg stempelsegl og segl brukt i metaforer i Bibelen.

 

[1] Se Del 1 om bruken av segl
[2] Herodots Historie. Bind I, Bok 2. 121 (1999) Oversatt av H. Møland. Aschenhoug & CO. Oslo

 

Kilder

1.https://www.britannica.com/art/cylinder-seal

2.https://www.internationalstandardbible.com/S/seal.html

3.https://www.historyonthenet.com/mesopotamian-cylinder-seals

4.https://www.biblicalarchaeology.org/daily/biblical-artifacts/artifacts-and-the-bible/israelite-clay-bullae/

5.Handbook to Life in Ancient Mesopotamia (2003) Bertman Stephen. Facts on file. USA

 

Kilder bilder:

1.https://www.ancient.eu/image/8104/cylinder-seal-of-queen-puabi/

2.http://www.cais-soas.com/CAIS/Images2/Achaemenid/Artefacts/Seals/Darius_the_GReat_Seal_BM.jpg

 

1 Comment

  1. Pål-Espen sier:

    Fin innføring!